Σάββατο 26 Απριλίου 2008

Άναρχε Θεέ...

Στον κύκλο των εορτών του χρόνου, το Πάσχα ξεχωρίζει. Είναι η πιο βαθιά ελληνική από όλες τις χριστιανικές γιορτές. Ενώ τα υπόλοιπα χριστιανικά δόγματα προτάσσουν τα Χριστούγεννα, οι Έλληνες γιορτάζουν την Πασχαλιά με έναν πράγματι μοναδικό τρόπο.
Στις στράτες των σημερινών νεοελλήνων λατρεύτηκαν με πάθος πριν τον Χριστό, θνήσκοντες εαρινοί θεοί που η λατρεία τους διατηρείται στο λαικό θρησκευτικό υποσυνείδητο τούτες τις ημέρες της Λαμπρής.
Στην αρχαιότητα ξέρουμε ότι, λάτρευαν τον Υάκινθο στην Λακωνία, τον δισότοκκο (διπλογεννημένο, από την Σεμέλη και τον μηρό του Δία) Διόνυσο στην Θήβα, στην Αθήνα και σε πολλές άλλες πόλεις, τον Άδωνι στην Κύπρο. Γνωρίζουμε ακόμα ότι πρώτοι οι Μινωίτες, θεμελιωτές του πρώτου ευρωπαϊκού πολιτισμού, λάτρεψαν τον βλαστικό θνήσκοντα και αναγεννώμενο νεαρό θεό. Γιόρταζαν τον ερχομό της άνοιξης με την αναγέννηση του. Με την κάθοδο των Ελλήνων - Μυκηναίων στην Κρήτη τον 14ο πχ αιώνα, τα χαρακτηριστικά της προϊστορικής θρησκείας των Μινωιτών, αφομοιωθήκαν από τον θεό των εισβολέων. Ο μινωίτης βλαστικός θεός μετουσιώθηκε στον Κρηταγενή Δία που διαδίδεται πλέον ότι αυτός, ο Ζεύς είναι που γεννήθηκε στο Ιδαίο Άντρο,πάνω από το οροπέδιο της Νίδας, στον Ψηλορείτη, στην Βηθλεέμ του αρχαίου κόσμου. Ένα σημαντικότατο ιερό με αδιάλειπτη λατρεία για τριάντα πέντε αιώνες, όπως απέδειξε η αρχαιολογική σκαπάνη του καθηγητή Γιάννη Σακελλαράκη. Το νεώτερο ηλικιακά εύρημα ήταν ένας σταυρός μέσα στο ιερότατο Άδυτο του Άντρου.
Όταν οι Κρητικοί διατηρώντας την μινωική παράδοση έδειχναν τον τάφο του Δία, έξω από την Κνωσσό, στους πρόποδες του ανθρωπόμορφου ιερού μινωικού όρους Γιούχτα, που απεικονίζει το πρόσωπο του Δία, προκαλούσαν την οργή των Ελλήνων της ηπειρωτικής Ελλάδας για αυτή τους την ασέβεια, ως προς τον πατέρα των Θεών. Ο ημιμυθικός, θεοσεβής Επιμενίδης, ένας από τους επτά σοφούς του αρχαίου κόσμου, που κοιμήθηκε σύμφωνα με τον μύθο για "επτά και πενήκοντα έτη" μέσα στο Ιδαίο Άντρο, κατακεραύνωνε τους Κρητικούς ως ψεύτες και ασεβείς που τόλμησαν να πεθάνουν ακόμα και τον Δία. Για όσους αμφιβάλλουν, θα υπενθυμίσω ότι το αρχαίο όνομα του φημισμένου πλέον παγκοσμίως για τα αγαθά της φύσης, χωριού Ζωνιανά ήταν "Ζου Λάκκος", που σημαίνει "ο Τάφος του Δία"!

Αργότερα ο ωραίος νέος Άδωνις, ήταν ποθητός από την Αφροδίτη και την Περσεφόνη. Κατά εντολή του Δία θα έμενε τέσσερις μήνες στον Κάτω Κόσμο με την Περσεφόνη, τέσσερις στα γούστα του Επάνω Κόσμου με την Αφροδίτη και τέσσερις όπου θα επέλεγε ο ίδιος. Επειδή όμως δεν του πολυάρεσε η μοναξιά, επέλεξε να είναι με την Αφροδίτη. Έτσι, ο Άδωνις περνούσε τα δύο τρίτα του χρόνου με την Αφροδίτη και το ένα τρίτο με την Περσεφόνη. Μετά από καιρό ο Άδωνις σκοτώθηκε στο κυνήγι από ένα άγριο κάπρο. Ήταν πλέον στα χέρια μόνο της Περσεφόνης. Από το αίμα του νεκρού νέου φύτρωσαν τα τριαντάφυλλα και από τα δάκρυα της Αφροδίτης οι ανεμώνες. Ο θρήνος για τον χαμό του αποτελούσε ιδιαίτερη ιεροτελεστία που θυμίζει την Μεγάλη Παρασκευή. Στις ελληνικές πόλεις της αρχαιότητας τις ημέρες της εαρινής ισημερίας, οι γυναίκες συγκεντρωμένες γύρω από ένα στολισμένο με άνθη τάφο, τους κήπους του Αδώνιδος, θρηνούσαν τον ωραίο νέο. Η λατρεία του ήρθε στην αρχαία Ελλάδα από την Εγγύς Ανατολή μέσω της Κύπρου. Σύμφωνα με τον μύθο η Αφροδίτη παρακάλεσε την Περσεφόνη να αφήνει τον αγαπημένο της να ανεβαίνει στη γη. Η Περσεφόνη δέχθηκε, και ο Άδωνις ανεβαίνει στη γη και μένει έξι μήνες με την Αφροδίτη, ενώ τους υπόλοιπους έξι μήνες είναι με την Περσεφόνη στον Κάτω Κόσμο.

Στον Μεσαίωνα, οι φημισμένοι βυζαντινοί υμνωδοί έστηναν τους πασχάλιους ύμνους, επενδύοντας την ποίηση τους με την τραγική πτυχή του Θρήνου, της απώλειας. Σπαρακτική η μορφή της μάνας Παναγίας κάτω από το σταυρό «Ω, γλυκύ μου έαρ, γλυκύτατο μου τέκνο, που έδυ σου το κάλλος». Ο Χριστός, σταυρώθηκε, δηλαδή εκτελέστηκε στον σταυρό, με θάνατο μαρτυρικό, εξευτελιστικό, κατ' εντολή της εξουσίας. Η ίδια ρωμαική εξουσία τέσσερις αιώνες μετά θα κάνει τον Χριστιανισμό επίσημη θρησκεία του κράτους. Κατά την ορθόδοξη παράδοση η πορεία προς το Θείο Πάθος και την Ανάσταση ξεκινά το Σάββατο του Λαζάρου. Μία έγερση εκ νεκρών σηματοδοτεί την αφετηρία της Μεγάλης Εβδομάδας.

Πόσο δικαιώνεται ο Νίκος Ψιλάκης όταν γράφει «σε κάθε γωνιά της ανατολικής μεσογείου ένας Άδωνις σε περιμένει. Μορφές νεανικές, ωραίοι νέοι, θεοί αληθινοί, που καρτερούν πίσω από την αχλύ του χρόνου για να φανερωθούν μέσα από τα άνθη της άνοιξης».

Θυμάμαι συχνά τέτοιες μέρες τον συχωρεμένο Μανιάτη ποιητή και ακαδημαικό Νικηφόρο Βρεττάκο που έλεγε ότι μπερδευόταν από μικρός για ποιόν θεό ήταν φτιαγμένος ο Επιτάφιος. Τον Χριστό ή τον Άδωνι. Όταν το ανέφερα πριν αρκετά χρόνια, βράδυ Μεγάλης Παρασκευής μετά την περιφορά του Επιταφίου στο Πρωτάτο του Αγίου Όρους, στον νεαρό αγιορείτη μοναχό Γαβριήλ καθώς οδοιπορούσαμε μέσα στην ήσυχη, έναστρη και πεντακάθαρη εαρινή νύχτα από τις Καρυές για το Κελίον, παρατηρώντας τα μακρινά φώτα της Σαμοθράκης και της Λήμνου, μαγεμένος από την ισορροπία και το μεγαλείο της φύσης ,ο Γαβριήλ παρέμεινε σιωπηλός. Κατάλαβα ότι δεν του πολυάρεσε αυτό που είπα.
Συνεχίζει όμως πάντα να με συγκινεί ο λόγος του Βρεττάκου και η διαπίστωση ότι ο αρχαίος κόσμος επιβιώνει μέσα στην Ορθοδοξία στις ημέρες της περισυλλογής, της κάθαρσης και της κατάνυξης, την Μεγάλη Εβδομάδα. Αναμφίβολα η Ορθοδοξία αποδέχτηκε και διατήρησε τις δοξασίες για τις θνήσκουσες και αναγεννώμενες θεότητες του αρχαίου κόσμου.

Αυτές τις ημέρες οι νεοέλληνες γιορτάζουμε με τρόπο ιδιαίτερο και ξεχωριστό το Πάσχα, διατηρώντας και αγνοώντας μέσα στην αφασία μας, στις μαγειρίτσες, τις σούβλες και τα κοκορέτσια, τα τσάμικα και τα σκυλάδικα μία αναλλοίωτη παράδοση με ηλικία κάπου πέντε χιλιάδες χρόνια. Από την μινωική προιστορία, στο διαδίκτυο και ακόμα μακρύτερα λοιπόν. "Και όποιος δεν καταλαβαίνει δεν ξέρει που πατά και που πηγαίνει", θα συμπλήρωνε ο ποιητής...

Όταν κάποια άλλη στιγμή ο μοναχός Γαβριήλ με οδήγησε προνομιακά στην μονή της Μεγίστης Λαύρας, την αρχαιότερη μονή του Όρους, ιδρυμένη με αυτοκρατορικό χρυσόβουλο του Νικηφόρου Φωκά το 961 μχ, ήθελε να δούμε κάτι που θεωρούσε πολύ ενδιαφέρον. Στην αρχαιότητα, στη θέση της μονής βρισκόταν ιερό της Θεάς Αρτέμιδας της Αγροτέρας. Ο Γαβριήλ μου έδειξε, δεξιά στην είσοδο της Τράπεζας της μονής, την καταπληκτική αγιογραφία που αποδίδεται στον Θεοφάνη τον Κρήτα και απεικονίζει την Παναγία να έρχεται και την Άρτεμη να αποχωρεί, κρατώντας ένα αδράχτι, από το οποίο φεύγει ένα κόκκινο νήμα που καταλήγει τυλιγμένο στο δεξί χέρι της Παναγίας… Μέσα στην Τράπεζα, απεικονίζονται από τον σπουδαίο αγιογράφο οι προσωπογραφίες των Ελλήνων φιλοσόφων Φίλωνα, Σόλωνα, Πυθαγόρα, Σωκράτη, Αριστοτέλη, Θαλή, Γαληνού, Πλάτωνα και Πλούταρχου.
Πλήρης αναρχία εικόνων και μπέρδεμα εννοιών, θα σκεφτείτε. Και όμως, αυτή ακριβώς την άναρχη μισγάγκεια, αναδεικνύει το βυζαντινό τετράστιχο που ψάλλεται σε όλες τις ορθόδοξες εκκλησίες, κλείνοντας την β' στάση των Εγκωμίων, στον Επιτάφιο Θρήνο της Μεγάλης Παρασκευής : "Άναρχε Θεέ, συναίδιε Λόγε και Πνεύμα"...

36 σχόλια:

Τη 27 Απριλίου 2008 στις 11:10 π.μ. , Ο χρήστης Blogger Βάσκες είπε...

Καλό σου Άναρχο Πάσχα Βασικέ.

Τα χρώματα που διαλέξαμε (έχω και εγώ τα ίδια) ταιριάζουν με την σημερινή ημέρα γάντι.

Το γκρίζο της συννεφιάς, το κόκκινο του αίματος.

 
Τη 28 Απριλίου 2008 στις 10:10 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Βάσσια είπε...

Χρόνια Πολλά Βασικέ :-)

Ακόμη και για τους μη θρησκευόμενους ή απόλυτα "πιστούς" ή οτιδήποτε, το Πάσχα ασκεί μια ιδιαίτερη επίδραση.
:-)

 
Τη 29 Απριλίου 2008 στις 12:04 π.μ. , Ο χρήστης Blogger Univers είπε...

Η ελπίδα ότι υπάρχει νόημα στον Κόσμο, νόημα που αίρεται πάνω από την νομοτέλεια που τον διέπει, συγκινεί μύχια όλους μας. Ακόμη και εκείνους, τους πολλούς, που θεωρούν την άρνηση του μετα-φυσικού προτιμότερη από την ελπίδα και τις αμφιβολίες τις καταδικασμένες να μην γίνουν ποτέ βεβαιότητα, τουλάχιστον όχι με τους όρους της επιστήμης.

 
Τη 29 Απριλίου 2008 στις 9:13 π.μ. , Ο χρήστης Blogger Meropi είπε...

Βασικέ μου Μέτοχε,
πολύ ωραία η ανάλυση σου για τη συνέχεια ανά τους αιώνες στις εορταστικές εκδηλώσεις κι ας μην άρεσε στο Γαβριήλ. Ας μη ξεχνάμε ότι, μετά την επικράτηση της χριστιανικής θρησκείας, τους αρχαίους ελληνικούς ναούς έκαναν εκκλησίες (όσους δεν κατέστρεψαν).
Την καλημέρα μου.

 
Τη 29 Απριλίου 2008 στις 10:04 π.μ. , Ο χρήστης Blogger vasikos metoxos είπε...

@ βάσκες

Τα χρώματα όπως και τα αρώματα της άνοιξης ταιριάζουν γάντι στην ανυπόμονη άναρχη φύση μας , βάσκες...

@ vassia

Μακάρι αυτή η επίδραση να οδηγούσε εκτός από χορτάτους και σε καλλίτερους Έλληνες.

@ Univers

Η επιστημονική αμφιβολία δεν αποτρέπει την επικοινωνία με το Θείο. Συμφωνώ.

@ Μερόπη

Βέβαια ο Γαβριήλ κατανοούσε την αξία της διαδοχής στην πίστη.

Όσο για τους ναούς πάντα συνέβαινε αυτό. Αρχαίοι ναοί έγιναν εκκλησίες, εκκλησίες έγιναν τζαμιά, τζαμιά έγιναν οικόπεδα για ξενοδοχεία και πολυκατοικίες μετά την απελευθέρωση... Υπάρχει ένας διαχρονικός σεβασμός στην πίστη του "άλλου"...

 
Τη 29 Απριλίου 2008 στις 11:33 π.μ. , Ο χρήστης Blogger giant13 είπε...

Μεγάλη μου παράλειψη οι ευχές στον συντοπίτη μου οικοδεσπότη.

Εστω και καθυστερημένα ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ

 
Τη 29 Απριλίου 2008 στις 12:42 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Μετεωρίτης είπε...

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ
απόλαυσα για μία ακόμη φορά το χορταστικό σου post, ευχαριστούμε για την πληροφόρηση, δεν θυμάμαι αν σου το έχω πει, έχω μεγάλη τρέλα με την ιστορία της Μυθολογίας και για αυτό απολαμβάνω κάθε σου post.

Μόλις γύρισα από Βενετία!
Ακόμα... δεν πατάω στο έδαφος από την ομορφιά που είδα!

Φιλιά πολλά
και χρόνια μας πολλά-ανεξαρτήτου θρησκείας-πεποιθήσεων κλπ.)

 
Τη 29 Απριλίου 2008 στις 3:04 μ.μ. , Ο χρήστης Anonymous Ανώνυμος είπε...

Πολύ καλή ιστορική ανάλυση "της ζήτησης για ανάσταση"....
Η αλήθεια βέβαια είναι ότι οι Ρωμαίοι άργησαν μια δύο δεκαετίες να καταλάβουν τη σημασία του Χριστιανισμού, ώστε να τον προσαρμόσουν στο κατεστημένο. Η αλήθεια είναι όμως πάλι ότι η ψυχή του ορισμένες φορές αντιστεκόταν...

 
Τη 29 Απριλίου 2008 στις 3:09 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Βάσκες είπε...

Φίλε Βασικέ, (ή είναι Βασικέ Φίλε;),

Να προτείνω ένα ιστορικό θέμα; Το τάγμα του Ψαρρού και ιδιαίτερα την μάχη στην οποία σκοτώθηκε.

Ομολογώ πως έχω κάποιο οικογενειακό ενδιαφέρον αλλά ξέρω λίγα από κάποιες αφηγήσεις, τα οποία δεν είναι και αντικειμενικά όπως καταλαβαίνεις.

Αν είναι κάτι που μπορείς να ψάξεις και σε ενδιαφέρει, θα μου άρεσε.

Υ.Γ. Δες τα λινκ στο ποστάκι μου και θα το δεις με άλλο μάτι.

 
Τη 29 Απριλίου 2008 στις 4:32 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger vasikos metoxos είπε...

@ βασκες

Το θέμα της δολοφονίας του Ψαρρού είναι ένα πολύ ενδιαφέρον ζήτημα που τραυμάτησε την εθνική αντίσταση. Ακόμα και ο Άρης τον έκλαψε τον τίμιο αξιωματικό Ψαρρό εάν αληθεύουν αυτά που αποδίδονται στις διάφορες πηγές που έχω υπόψη. Ωστόσο ο φονιάς του αιχμαλώτου Ψαρρού είναι γνωστός. Παρόλα αυτά αποφεύγω να ανεβάζω ποστ που δεν τα έχω "κλειδωμένα" από αντίπαλες πηγές. Η δική μου ενημέρωση προς το παρόν, είναι μονόπλευρη, αλλά και αξιόπιστη ταυτόχρονα. Κάνε πιο συγκεκριμένη την πληροφορία που ζητάς μήπως σου αφήσω κάποιο σχόλιο στο μπλογκ σου.

 
Τη 29 Απριλίου 2008 στις 4:45 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger vasikos metoxos είπε...

@ giant 13

Χρόνια πολλά και από δω συμπολίτη Γίγαντα. Πάντα πολύτιμη η συνδρομή σου.

@ μετεωρίτης

Κακοπερνάμε βλέπω. Χρόνια πολλά και σε σένα. Όλα να πάνε κατ' ευχήν.

@ κομμούνι

Οι πρώτοι χριστιανοί δεν συγκρίνονται βεβαίως με τους πρόσφατους. Η διαχρονική αναζήτηση από τον άνθρωπο της ανάστασης αλλά και του Φωτός είναι πράγματι πολύ μεγάλο ζήτημα.
Ειδικότερα το φως ως δύναμη αναγέννησης αναφέρεται στις πηγές αρκετές φορές.
Μετά την μάχη των Πλαταιών το 479 πχ οι νικητές Έλληνες έφεραν το ιερό καθαρτήριο ανέσπερο Φως στις εστίες τους από τους Δελφούς, με σκοπό την νέα αφετηρία μετά τους πρώτους "εθνικούς" πολέμους στην παγκόσμια ιστορία. Βέβαια το ελληνικό έθνος του 5ου πχ ήταν μία πολιστική ενότητα, που περιελάμβανε τους της Κοινής παιδείας μετέχοντες...

 
Τη 29 Απριλίου 2008 στις 5:53 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger ILIAS είπε...

Χρόνια Πολλά και καλά Βασικέ σε 'σένα , την οικογένειά σου όσους αγαπάς και σε όλο τον κόσμο. Πολύ διδακτικά όπως πάντα αυτά που μας γράφεις. Να μην ξεχνάμε πως μέσα στη σοφία τους και απο τα λίγα που γνωρίζω οι αρχαίοι Έλληνες δόξαζαν και τω αγνώστω Θεό αν δεν λανθάνω.

 
Τη 29 Απριλίου 2008 στις 5:54 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger mtryfo είπε...

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ
Ούτε επίτηδες να τόκανες, κάθε φορά που αναφέρεσαι στην Κρήτη, δεν χορταίνω να διαβάζω...αλλά αυτη τη φορά αναφέρθηκες και στο ορος, αντρών και μόνον προνόμιο, όπως και η γνωριμίες με φυσιογνωμίες απο κει πάνω...δεν διεκδικώ να μοιραστώ το προνόμιο αυτό ξέρω ότι ειναι δύσκολο, αλλά επίτρεψέ μου να "πρασινίζω" λιγουλάκι, τι να κάνω, ανθρώπινες αδυναμίες....άλλο ένα εξαιρετικό ποστ, vasike

 
Τη 29 Απριλίου 2008 στις 10:23 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger doctor είπε...

Να συμπληρώσω το πολύ ωραίο "οδοιπορικό" του Βασικού Μετόχου:

α) Στον αιγυπτιακό τάφο του Paheri που χρονολογείται το 1.500 π.Χ.
υπάρχει μια αναπαράσταση της μετατροπής του νερού σε κρασί από τον Φαραώ.

β) Ο πολλαπλασιασμός των άρτων και των ιχθύων είχε γίνει από
το θεό Σομπκ, όπως καταγράφεται στα «Κείμενα των πυραμίδων».
Αυτός ο κροκοδειλοκέφαλος θεός, περπάτησε στην επιφάνεια της λίμνης Φαγιούν.

γ) Ο Όσιρις αναστήθηκε από τον κόσμο των νεκρών την τρίτη ημέρα
μετά τον θάνατό του.

doctor

 
Τη 30 Απριλίου 2008 στις 4:01 π.μ. , Ο χρήστης Blogger fpboy είπε...

''Έγραψες'' πάλι !
Αν και γενικά με τα της θρησκείας δεν τα πάω καλά, όλα αυτά τα στοιχεία και οι αναφορές έχουν εξαιρετικό πολιτιστικό ενδιαφέρον.
να'σαι καλά.

 
Τη 30 Απριλίου 2008 στις 3:53 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Βάσκες είπε...

Δεν έχω κάτι συγκεκριμένο που θέλω να μάθω. Απλώς ο παππούς μου έλαβε μέρος στα γεγονότα και θα με ενδιέφερε να μάθω από αξιόπιστες πηγές μερικά πράγματα.

Αν θες απλώς πες μου που να ψάξω.

 
Τη 30 Απριλίου 2008 στις 10:32 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger elias είπε...

Μου πήρε πολλά χρόνια να καταλάβω ότι δεν μπορούμε να μιλάμε για ελληνική, χριστιανική ή αιγυπτιακή μυθολογία. Οι μύθοι, εικόνες αρχέτυπες και πανανθρώπινες, αδιάκοπα ταξιδεύουν από γειτονιά σε γειτονιά. Η ομορφιά τους είναι γλώσσα επικοινωνίας των λαών. Ο Άδωνης, για παράδειγμα, ξεκίνησε από σημιτική θεότητα, αποτέλεσε ένα από τα ονόματα του θεού των Εβραίων, έγινε ο εραστής της Αφροδίτης, το αρχέτυπο του ίδιου του Χριστού, δάνεισε το όνομα του στον Άγιο Αντώνιο και δεν ξέρω που αλλού μπορούμε να ανιχνεύσουμε την επίδραση του.

Με τον καιρό έμαθα ακόμα να χωρίζω τους ανθρώπους σε δύο κατηγορίες. Σε αυτούς που χρησιμοποιούν το μύθο για να νιώσουν τους συνανθρώπους τους, και σε αυτούς που χρησιμοποιούν το μύθο για να νιώσουν ανώτεροι οι ίδιοι. Οι τελευταίοι, Άνθιμοι Πλεύριδες και σια, χτίζουν τείχη γύρω τους, στήνουν εχθρούς που επιβουλεύονται την ιδιαιτερότητα τους, μετατρέπουν την ομορφιά σε ασχήμια.

 
Τη 30 Απριλίου 2008 στις 10:34 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger elias είπε...

Πολύ καλό του κείμενο σου
Το τύπωσα και το έδωσα σε φίλους να το διαβάσουν.

 
Τη 1 Μαΐου 2008 στις 12:52 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Βάσσια είπε...

Βασικέ :-)

Καλό Μήνα φίλε μου.
:-)

 
Τη 1 Μαΐου 2008 στις 1:54 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger vasikos metoxos είπε...

@ ektoras

Έτσι μάθαμε ότι ήταν. Αυτό διευκόληνε τον Παύλο για το κήρυγμά του στον Άρειο Πάγο.

@ mtryfo

Σύμφωνα με τον θρησκειολόγο Νίλσον, το Ιδαίον Άντρο είναι για την αρχαία ελληνική θρησκεία ότι είναι τοι Γκραντ Κάνυον για την γεωλογία της Αμερικής...

Η Κρήτη είναι η κοιτίδα της αρχαίας ελληνικής θρησκείας. Από εκεί ξεκίνησαν σχεδόν όλα. Οι μύθοι και οι Θεοί. Ακόμα και οι ολυμπιακοί αγώνες. Τους διοργάνωσε ο Ηρακλής ένας από τους Ιδαίους Δακτύλους. Γίνονταν στο οροπέδιο της Νίδας προς τιμήν του Δία. Από εκεί τους μετέφερε στην Ολυμπία ο Ηρακλής των Ελλήνων.
Τρομερή μέθεξη παραδόσεων.

 
Τη 1 Μαΐου 2008 στις 2:11 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger vasikos metoxos είπε...

@ doctor

Σωστές οι παρατηρήσεις. Η ανατολική μεσόγειος τροφοδότησε με πλείστα στοιχείων την νέα θρησκεία.

@ βάσκες

Είμαι εκτός αυτές τις ημέρες. Θα σου περάσω τα στοιχεία.

@ elias

Εάν αναλογιστείς τα εγκλήματα που έγιναν και γίνονται για την θρησκεία, είναι να τρελαίνεσε. Και ιδιαίτερα αυτά που εκτελέστηκαν στο όνομα του Θεού των τριών μονοθειστικών θρησκειών και των παραφυάδων τους, προσπερνώντας ότι δεν διαφερουν στην ουσία: ότι για όλους ο Θεός είναι ο ίδιος. Ο Θεός του Αβραάμ!!!
Οι άνθρωποι σκοτώνονται για τον τρόπο της λατρείας. Τρέλα...

Η πολιτιστική πληροφορία που προέρχεται από τις λαικές λατρευτικές παραδόσεις και τελετές είναι ένας μοναδικός πλούτος που ευτυχώς απασχολεί μερικούς ευγενείς Έλληνες που διατηρούν τις μνήμες του τόπου ζωντανές.

@ vassia

Καλό μήνα συνταξιδιώτισσα. Μέσα στα λούλουδα και στα αρώματα του Μάη.

@ fp boy

Αν θες "ζωντανό" υλικό κάνε μία βόλτα στις 21 Μαίου κατά την Αγία Ελένη Σερρών να πάθεις πλάκα στα αναστενάρια. Απίστευτες βακχικές τελετές με αναφορές στον Ίακχο...

ΥΓ Θα περάσω να απολαύσω την καλλιτεχνική σου προσέγγιση για την Πρωτομαγιά...

 
Τη 1 Μαΐου 2008 στις 3:55 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger mtryfo είπε...

Καλό μήνα σε όλους, τι όμορφη μέρα σήμερα!!!

 
Τη 1 Μαΐου 2008 στις 4:48 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger ΣΠΙΘΑΣ είπε...

Πολλά και καλά χρόνια, όπως τα "οδοιπορικά" σου !
Καλή Πρωτομαγιά και καλό μήνα, αγαπητέ...

 
Τη 1 Μαΐου 2008 στις 7:49 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger vasikos metoxos είπε...

@ mtryfo

Καλό μήνα. Πράγματι καταπληκτική μέρα σήμερα!!!

@ σπίθας

Χρόνια πολλά και από εδώ φίλτατε. Καλό μήνα με χαρά και αισιοδοξία!!!

 
Τη 2 Μαΐου 2008 στις 12:29 π.μ. , Ο χρήστης Blogger squarelogic είπε...

ΒΜ
γράφεις πάντα καταπληκτικά,εμπλουτίζοντας τις γνώσεις μας και διευρύνοντας τους ορίζοντες μας μένα φαινομενικα απλο,ανεπιτήδευτο τρόπο...Μεγάλο ταλέντο!Βλέπω να βγαίνει βιβλιο απ'αυτά τα ποστ σου!
Καλό μήνα,μ'αυτη την υπέροχη μέρα!

 
Τη 2 Μαΐου 2008 στις 8:12 π.μ. , Ο χρήστης Blogger vasikos metoxos είπε...

@ squarelogic

Το γεγονός ότι μοιράζομαι τα ποστς με ιντερνετικούς φίλους, μου είναι αρκετό, squarelogic. Το βιβλίο είναι πολύ σύνθετο πράγμα. Εδώ υπάρχει ένας "ζωντανός διάλογος" με αμφισβητήσεις, διαφωνίες. Άνθρωποι εντελώς διαφορετικοί μεταξύ μας, από τελείως αντίθετες αφετηρίες επικοινωνούμε σε μία βάση τίμια και ειλικρινή, θέλω να πιστεύω. Μου αρέζει αυτό όπως λέμε εδώ στον βορρά...

Καλό μήνα και σε σένα. Πράγματι καταπληκτικές ημέρες. Μετά το "χριστουγεννιάτικο" Πάσχα, όσοι έμειναν στην εξοχή απολαμβάνουν τον θαυμάσιο καιρό!!!

 
Τη 2 Μαΐου 2008 στις 10:34 π.μ. , Ο χρήστης Blogger Ο άλλος είπε...

Άναρχε και Βασικέ Μέτοχε της εναλλακτικής ενημέρωσής μας, καλό μήνα και να προσέχεις. Ο Μάης σκορπά χρώματα αλλά μαζεύει έρωτες

 
Τη 2 Μαΐου 2008 στις 10:44 π.μ. , Ο χρήστης Blogger vasikos metoxos είπε...

@ ο άλλος

Εγώ μόνο τις αναποδιές του Μάρτη θέλω να φοβάμαι...

Καλά να σαι. Καλό μήνα μέσα στα χρώματα που αγαπάς!

 
Τη 3 Μαΐου 2008 στις 11:30 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Μετεωρίτης είπε...

ΑΝΑΡΧΕ ΘΕΕ...

που μου έστειλες δίδυμα από ο πουθενά!!!!!!

μετά από 2 υπερηχογραφήματα που έδειχναν ΕΝΑ παιδί...

(νο κόμμεντς)

 
Τη 4 Μαΐου 2008 στις 8:28 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger vasikos metoxos είπε...

Καταπληκτική ευλογία μετεωρίτη μου. Δες το ΜΟΝΟ θετικά. Όσο αφορά το γιατρό μάλλον πρέπει να τσεκάρει τον υπερυχογράφο του αλλά και τη μυωπία του....)))))

Είσαι στον τέταρτο προχωρημένη, έτσι δεν είναι?

Εύχομαι το καλλίτερο ολόψυχα.

 
Τη 5 Μαΐου 2008 στις 12:27 π.μ. , Ο χρήστης Blogger Locus Publicus είπε...

Πολύ όμορφα καταγράφεις τη διαχρονικότητα του Πάσχα στο πόστ σου Βασικέ. Με τόσα χρόνια στη πλάτη, τόσους πολιτισμούς, μύθους, θεούς, έννοιες και παραδόσεις, πώς να μήν μπερδευτούμε. Μου άρεσε πολύ η αναφορά στην απερχόμενη Αρτεμη και την επερχόμενη Παναγία. Πάνω απ'όλα βέβαια το γεγονός είναι πως πάντα ο ανθρωπος είχε σχέση με το "Θείο", και πάντα γιόρταζε την αναγέννηση της φύσης. Γιατί πάνω απ' όλα, Πάσχα σημαίνει Ανοιξη, η αναγέννηση της ζωής. ΧΡΟΝΙΑ ΣΟΥ ΠΟΛΛΑ:)

 
Τη 5 Μαΐου 2008 στις 7:46 π.μ. , Ο χρήστης Blogger vasikos metoxos είπε...

@ locus publicus

το υπόστρωμα των γιορτών των νεοελλήνων είναι κάτι το καταπληκτικό, που θεωρώ ότι είναι τυπωμένο στο λαικό "πολιτιστικό dna".
Η αναζήτηση του Θείου έχει τα στοιχεία που αναφέρεις, αναμφίβολα.
Το ζήτημα της πίστης είναι απολύτως προσωπικό.
Η διαχρονική προσέγγιση του Θεού συνεχίζεται στις περίεργες, πονηρές και ανθρωποβόρες ημέρες μας. Ωστόσο, η γνώση και ο ορθολογισμός εμποδίζουν αυτήν την προσέγγιση και την κάνουν δυσκολότερη. Η καθολική εκκλησία ως μία κοσμική υπερδύναμη, νιώθει αυτό τον προβληματισμό πολύ έντονα. Η συνδεδεμένη με τον μυστικισμό της ανατολής ορθοδοξία έχει να αντιτείνει την ομορφιά της Θείας λειτουργίας, τους ύμνους και την ατμόσφαιρα που και εσύ περιγράφεις στο ποστ σου.
Είναι τουλάχιστον θετικό για την σύγχρονη Ελλάδα ότι η ορθόδοξη μορφή του αρχιεπισκόπου ηγείται σήμερα της αυτοκέφαλης ορθόδοξης εκκλησίας της Ελλάδος, που είναι δημιούργημα των Βαυαρών του Όθωνα για τους γνωστούς λόγους που έχουμε συζητήσει στο παρελθόν.
Σου εύχομαι ότι καλλίτερο για σένα και την οικογένειά σου.

 
Τη 5 Μαΐου 2008 στις 11:50 π.μ. , Ο χρήστης Blogger Φαίδρα Φις είπε...

πέρασα για ετεροχρονισμένες ευχές,
και για μια καλημέρα,
το βράδυ θα επιστρέψω να σας διαβάσω.

σας φιλώ

 
Τη 5 Μαΐου 2008 στις 7:34 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger να ΄μαστε είπε...

Αγαπητέ Βασικέ, πάρα πολύ ωραία η ανάρτησή σου. Πολύ ωραία η τοιχογραφία με τις δύο θεές: την παλιά και την καινούρια, δεμένες με την ίδια κλωστή.
"Χριστός ανέστακας, μωρέ παιδιά!"
όπως λέει και ο παπάς στον Γκρεκό του Καζαντζάκη.

 
Τη 5 Μαΐου 2008 στις 8:03 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger vasikos metoxos είπε...

@ φαίδρα φις

οι ευχές είναι πάντα ευπρόσδεκτες, ασχέτως χρόνου! Καλά να 'σαι Φαίδρα..

@ astanapan

Ωραία η συνδρομή από τον Καζαντζάκη. Ο παπάς που θέλει μέσα στην βιασύνη του να μεταδώσει την ένταση της αναστάσιμης είδησης! Τελικά αυτό πίστη. Η ένταση της επικοινωνίας με το Θείο όπως την αντιλαμβάνεται ο καθένας. Και του χρόνου!

 
Τη 6 Μαΐου 2008 στις 11:31 μ.μ. , Ο χρήστης Anonymous Ανώνυμος είπε...

εκλήθης σε παίγνιον http://tsouknida.blogspot.com/2008/05/blog-post_06.html

 

Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]

<< Αρχική σελίδα