Μαύρα θα Πάψω να Φορώ
Τα ΜΜΕ αναμεταδίδουν τα αιματηρά γεγονότα στα Ζωνιανά Μυλοποτάμου. Άκουσα διάφορες δηλώσεις επωνύμων κρητικών που προσπάθησαν να εξηγήσουν το φαινόμενο ακόμα και να δικαιολογήσουν τις εξελίξεις. Άκουσα διάφορες ασυναρτησίες για την κρητική λεβεντιά, για το ατίθασο της ράτσας των Ζωνιανών, για την ιστορία των οικογενειών τους και άλλες μπούρδες. Ο στρουθοκαμηλισμός δεν έχει τέλος. Τα τελευταία χρόνια ένα δράμα παίζεται στον Ψηλορείτη. Η "ρομαντική παραβατικότητα" έχει αντικατασταθεί με οδυνηρό τρόπο από ένα βαρύ πέπλο θανάτου που αγκαλιάζει την περιοχή. Η χασισοκαλλιέργεια έχει δώσει τόπο στη χρήση των πιο σκληρών ναρκωτικών με αποτέλεσμα η νεολαία της περιοχής να αφανίζεται. "Περίεργοι", "αιφνίδιοι" θάνατοι νέων ανθρώπων από "παθολογικά" αίτια συγκλονίζουν την περιοχή του ορεινού όγκου της βόρειοδυτικής ρίζας του Ψηλορείτη. Τα μυστικά παραμένουν καλά κρυμμένα. Θαμμένα όπως πάντα. Ένοχοι όμως είναι αυτοί που επιτρέπουν σε αυτά τα φαινόμενα να υπάρχουν και να αναπτύσσονται. Αυτοί που φροντίζουν να χαιδεύουν τους ντόπιους. Που τους ενθαρρύνουν να οπλοφορούν τονίζοντας την τάχα δήθεν "μαγκιά". Που φροντίζουν για την υπερασπιστική τους γραμμή όταν συλλαμβάνονται, για την γρήγορη αποφυλάκισή τους, για την ενημέρωση τους για τις επικείμενες αστυνομικές επιχειρήσεις στην περιοχή με αποτέλεσμα την ανακάλυψη χιλιάδων δενδρυλλίων χασίς χωρίς καμία σύλληψη καλλιεργητή ή εμπόρου. Αυτοί που φρόντισαν τα Ζωνιανά να εξαιρεθούν από το "Σχέδιο Καποδίστριας" και να παραμείνουν κοινότητα. Αυτοί που επιτρέπουν να χτίζονται πολυκατοικίες στο χωριό χωρίς οικοδομική άδεια, να οδηγούν τα αστραφτερά 4Χ4 χωρίς δίπλωμα. Αυτοί που επιτρέπουν σ' αυτές τις συμμορίες να βάφουν τον τόπο με τα μελανότερα χρώματα. Πιο μελανά και από τα μαύρα ρούχα που φορούν. Οι τύποι αυτοί μαγαρίζουν τη γη τους, βρομίζουν τον τόπο που πατούν και κληρονόμησαν από τους παππούδες τους, αμαυρώνουν την ιστορία του Μυλοποτάμου. Για όσους τυχόν δε γνωρίζουν ο Μυλοπόταμος φιλοξενεί το ορόσημο της κρητικής λεβεντιάς και ελευθερίας, το Αρκάδι, την κρητικότατη κορφή του Ψηλορείτη, το Ιδαίο Αντρο, τον τόπο που γεννήθηκε ο Δίας, τη "Βηθλεέμ" του αρχαίου κόσμου, το οροπέδιο της Νίδας που οργανώθηκαν οι πρώτοι αγώνες από τον Ιδαίο Ηρακλή πριν μεταφερθούν κατά το μύθο στην Αρχαία Ολυμπία, τη μονή Διοσκορίου, πρώην αρχαιοελληνικό ναό των Διόσκουρων Κάστορα και Πολυδεύκη, τα αρχοντικά των Καλλεργών,τις αρχαίες πόλεις της Αξού και της Ελεύθερνας, τη μινωική Ζώμινθο. Αποτελεί πατρίδα μορφών του κρητικού αγώνα. Τόπο που έδρασαν οι πιο ξακουστές αντάρτικες ομάδες στην κατοχή. Των Ανωγείων, του Μπαντουβά, του Ποντιά, του Πετρακογιώργη. Αυτοί που μαζί με τον Πάτρικ Λη Φέρμορ απήγαγαν τον Γερμανό στρατηγό διοικητή Κρήτης Κράιπε και τον οδήγησαν αιχμάλωτο στο Κάιρο κερδίζοντας το θαυμασμό των συμμάχων. Γη των ολοκαυτωμάτων' του Μελιδονίου και των Ανωγείων. Είναι η καρδιά της Κρήτης. Αυτόν τον τόπο, αυτή την ιστορία ανασκολοπίζουν όλοι αυτοί οι τύποι, οι κουμπουροφόροι, οι συμμορίες και οι ισχυροί πολιτικοί προστάτες τους.
Το όνομα του χωριού Ζωνιανά είναι παραφθορά του παλαιού ονόματος "Ζου Λάκκος". Που σημαίνει "Ο τάφος του Δία". Ζευς και Ζαν, εκφορές του ονόματος του παμμέγιστου των αρχαιοελληνικών θεών. "Μα τον Ζα" ορκίζονται ακόμα και σήμερα οι βοσκοί του Ψηλορείτη δίνοντας τον φοβερό όρκο του ζωοκλέφτη μπροστά στο εικόνισμα του Αη Γιώργη στη μονή Διοσκορίου. Αυτόν τον πολιτισμό, αυτές τις παραδόσεις ακυρώνουν με τις πράξεις τους οι μαφιόζοι των Ζωνιανών. Και είναι η μειοψηφία. Σε μία περιοχή που όλοι ξέρουν και κανείς δε μιλά ήρθε η ώρα για την τοπική κοινωνία να πάρει τα πράγματα στα χέρια της. Και οι πνευματικοί άνθρωποι με καταγωγή από τον Μυλοπόταμο που δεν είναι λίγοι, να στηρίξουν επιτέλους μια τέτοια προσπάθεια. Δε θέλω να αραδιάζω ονόματα τώρα. Για το μέλλον του τόπου, της κοινωνίας και των παιδιών της. Τόσο απλά. Διαφορετικά θα είναι άξιοι της μοίρας τους και δε θα πάψουν ποτέ να φορούν τα μαύρα ρούχα του πένθους. Του πένθους και όχι της μαγκιάς.
16 σχόλια:
Ωραίο κείμενο.
Τα περισσότερα για την όλη ιστορία της περιοχής τα αγνοούσα και τα υπόλοιπα τα ξαναθυμήθηκα.
Όσο αφορά τώρα τη σιωπή των κατοίκων γύρω από το θέμα της μαφίας των χασισοκαλλιεργητών,νομίζω πως έχει να κάνει πιό πολύ με το φόβο και λιγότερο με τους ¨κώδικες τιμής¨.
Είναι όμως καιρός και η πολιτεία να σταματήσει επιτέλους να υποκύπτει στους ¨περήφανους και ανυπότακτους¨ κατοίκους των διάφορων περιοχών που αρνούνται να ενταχτούν στο νομικό σύστημα της χώρας.
Αφού είδαν οι Ζωνιανοί ότι ¨δικαιώθηκαν¨στον αγώνα τους για την μη ένταξή τους στον Καποδιστριακό δήμο,γιατί να μην κάνουν και αγώνα για την ελεύθερη καλλιέργεια και διακίνηση χασίς;
Και γιατί αύριο να μην ακολουθήσουν το παράδειγμά τους και άλλες περιοχές που θεωρούν ότι είναι κι αυτοί το ίδιο ¨μαγκες¨ με τους Ζωνιανούς;
@ syneas
Η αλήθεια είναι ότι δεν δικαιώθηκαν μόνον οι Ζωνιανοί. Αρχικά οι δήμοι ήταν δύο. Ο Δήμος Ανωγείων με τα Ανώγεια, την Αξό και τα Ζωνιανά και ο Δήμος Κουλόκωνα. Το Πασοκ (Σμπώκος)φρόντισε μετά τρία χρόνια τα Ανώγεια να μείνουν μόνα τους στο δήμο όπως το απαιτούσαν κάνοντας αντίστοιχες μαγκιές με τους Ζωνιανούς. Η Αξός και τα Ζωνιανά εντάχθηκαν τότε στο δήμο Κουλόκωνα. Όταν ήρθε η Νέα Δημοκρατία (Γ. Κεφαλογιάννης) "αποκατέστησε" την αδικία και έδωσε "ανεξαρτησία" στα Ζωνιανά ως "ιστορική κοινότητα". Η Αξός παραμένει στο δήμο Κουλόκωνα λόγω προφανούς λειψανδρείας προς το παρόν!!! Άντε τώρα να τους μαζέψεις...
Προσυπογράφω... Και με τα δύο χέρια.
@ xasodikis
Καλώς ήρθες. Εάν μας μαζέψουν θα σ' έχω υπόψη. Σ' ευχαριστώ.
Δίνεις πολύ καλά την εικόνα της περιοχής. Σαν να τα ξέρεις από μέσα τα πράγματα. Τι τρέχει....
Έχω πληροφορίες, Αλέκο. Από μέσα!!
Θαυμάσιο κείμενο, με άγνωστα στοιχεία. Όσο κι αν προσπαθώ, φίλε μου, δεν καταφέρνω να καταλάβω τη νοοτροπία τους, την ομερτά που έχουν επιβάλει, αυτό το στίλ του τζάμπα μάγκα! Είναι πολλά τα λεφτά από τα ναρκωτικά, Άρη! Σύμφωνοι, αλλά αν δεν είχαν πλατιές πολιτικές πλάτες, θα είχαν διαλυθεί αυτές οι σφηκοφωλιές! Άκουγα σήμερα τον Λουδοβίκο των Ανωγείων να λέει ότι αν ήξερε κάποιον έμπορο ναρκωτικών, θα φοβόταν να τον καταδώσει! Τον είχα γνωρίσει κάποτε στη Σάμο: πράγματι αυτός ο ρομαντικός παραμυθάς πώς θα μπορούσε να τα βάλει με τον υπόκοσμο;
Όταν στην Κρήτη η οπλοχρησία έχει περάσει σαν παλληκαριά τα φαινόμενα αυτά όλο και θα χειροτερεύουν και θα επεκτείνονται.
Όλοι οι πολιτικοί και οι αρχές της Κρήτης που παρευρίσκονται στους γάμους που έχεις την εντύπωση οτι βρίσκεσαι στην Βαγδάτη, δεν καλύπτουν αυτή την κατάσταση;
Δεν ξέρουν ότι έχει αναχθεί σε αρχοντιά το ρίξιμο όσο το δυνατόν περισσότερων σφαιρών σε ένα γάμο ;
Όλο αυτό το εμπόριο κάποιος λοιπόν το καλύπτει.
Από τα όπλα είναι εύκολο μετά να φτάσεις και στα ναρκωτικά.
Υπέροχο το κείμενό σου αγαπητέ μου, και απόλυτα δεχτή η διαμαρτυρία σου. Υπάρχει και πάνω απο όλα αυτά βέβαια, και η χρόνια δυσπιστία του Ελληνα προς την αστυνομία. Μόλις ενας αστυνομικός κάνει κάτι, νάσου τα κανάλια, νάσου και οι λογείς αριστερίζοντες για να διατυπώσουν την καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και δεδομένων. Μετά τη σύλληψη του τρομοκράτη Ξηρού, και πριν ανακαλυφθούν οι γιάφκες στη Πάτμου και Δαμάρεως, ζήτησαν οι Εγγλέζοι απο την ελληνική αστυνομία, να βάλει τη φάτσα του Ξηρού στη τηλεόραση και το ιντερνετ, για να μαζέψουν πληροφορίες απο τον κόσμο. Θυμάστε την αρχική αντίδραση της ελληνικής αστυνομίας; Μπα, αυτά δεν γίνονται στην Ελλάδα. Αυτό εδώ θεωρείται ρουφιανιά.
Βασικέ Μέτοχε, είμαι μαζί σου -
@ Λωτοφάγος
Πράγματι οι πολιτικές πλάτες κάνουν το παιχνίδι. Για να τους έχουν του χεριού τους. Να τους χρησιμοποιούν για μπράβους. Είδες τον Γ. Κεφαλογιάννη στην τηλεόραση? Ποιόν να πείσει τώρα...
Τίναξαν στον αέρα το αυτοκίνητο του Νομάρχη, του αστυνομικού διευθυντή Ρεθύμνου και ακρωτηριάστηκε η γυναίκα του στα κάτω άκρα, πυροβόλησαν τον γιο του αντιδημάρχου Ανωγείων με αποτέλεσμα να τους έχει απαγορευτεί η διέλευση από τα Ανώγεια!!! Τρελά πράματα δηλαδή. Κατά τα άλλα αστυνομικός σταθμός δεν υπάρχει σε όλο τον ορεινό Μυλοπόταμο. Γιατί άλλωστε? υπάρχει λόγος?
Όσο για τον Λουδοβίκο. Κατάλαβες τι είπε? ΞΕΡΩ αλλά φοβάμαι. Όταν όμως ο συγκεκριμένος έχει εκμεταλλευτεί ιστορίες του τόπου βαθιά κρυμμένες και άγνωστες, όταν κάνει παραστάσεις τονίζοντας την καταγωγή του, τον Ψηλορείτη και τον πολιτισμό του, πρέπει να έχει τα κότσια να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων. Η λογική της αποχής δεν ταιριάζει σε ριζοσπάστες καλλιτέχνες. Η ιστορία με τους δήμους, το χτίσιμο της προστατευόμενης περιοχής του ορεινού όγκου του Ψηλόρείτη, η παραβατικότητα είναι σημεία που απέχουν όλοι όσοι μπορούσαν να συνεισφέρουν πραγματικά. Δεν είναι δυνατό να κάνει ο Λουδοβίκος τα Υακύνθεια κάθε χρόνο και να μαζεύει τόσους σπουδαίους καλλιτέχνες, επιστήμονες και πνευματικούς ανθρώπους και να κάνει το παγώνι για όλα τ' άλλα. Λουδοβίκος των Ανωγείων είναι, όχι των Κολωνακίων. Αφορμή πήρα για τον Λουδοβίκο. Είναι πολλοί αυτοί που μπορούν να κρατήσουν την υπόθεση ψηλά. Απλά βολεύονται. Έχω καταλήξει ότι στη συνείδηση της πλειοψηφίας του κόσμου της περιοχής τα φαινόμενα αυτά είναι αποδεκτά. Όταν συνειδητοποιήσουν ότι θα αφανίζονται σιγά σιγά, τότε ίσως να ξυπνήσουν...
@ αθεόφοβος
Αυτό που γίνεται στα δύο τρία χωριά της περιοχής εκεί δε γίνεται πουθενά αλλού. Μιλάμε για απίστευτες ιστορίες. Και το κυριότερο: Δεν υπάρχει μπέσα πια εκεί. Έχει χαθεί το φιλότιμο. Ούτε λόγο έχουν ούτε τίποτα. Μόνο διαφθορά. Οικονομική. κοινωνική, ψυχική. Ας όψονται αυτοί που τους φτιάξανε έτσι. Που τους κάνανε σαν τα μούτρα τους.
Οι πυροβολισμοί στους γάμους είναι πταίσμα. Η κάλυψη (πολιτική, αστυνομική) είναι κανόνας. Η κατάσταση είναι τραγική. Ούτε χαριτωμένη, ούτε γραφική.
@ locuspublicus
Η αστυνομία εκεί είναι μέσα στο κόλπο. Αυτό είναι το ζήτημα. Η διαφθορά είναι κάτι το τρομακτικό. Έστειλαν το απόσπασμα στο στόμα του λύκου. Τέτοια πράγματα. Τους έστησαν ενέδρα στον επαρχιακό δρόμο. Και ανώτατος αξιωματικός της ΕΛΑΣ διαπραγματευόταν το Σάββατο το βράδυ πως θα γίνει η είσοδος της αστυνομίας στο χωριό...Τέτοια ξεφτίλα.
νομίζω οτι ορθά το έθεσε ο Λαζόπουλος εχτές. Δεν ξερω αν συμφωνείτε, όταν είπε στον καρατζαφέρη-άδωνη (....*(^%*&^*) αν είναι τόσο άντρες να πάνε να τα βάλουνε με τους κρητικούς ... Να πάρουνε θέση για αυτό.. Αλλά δεν νομίζω να τολμήσουν φυσικά!
Άδωνις-Καρατζαφέρης.....μπρρρρ. Είμαστε όλοι Ζωνιανοί τότε!!!
Το κείμενό σου είναι διαφωτιστικό για όσους δεν ξέρουν τα πράγματα εκεί. Όλοι από κάτι έχουμε ακούσει πάντως...
Από την δεκαετία του '80 συμφοιτητές μου από την Κρήτη μου μιλούσαν για τον προχωρημένο εκφυλισμό και την διαφθορά στην Κρήτη και πρόσφατα που βρέθηκα σε ένα γάμο εκεί (χωρίς μπαλωθιές, αν θυμάμαι) άκουσα απίστευτες ιστορίες για το τι τραβούνε Κρητικοί που λείπουν χρόνια από την Αθήνα και επιστρέφουν για να εγκατασταθούν εκεί.
Για ανθρώπους που η περιουσία τους είναι εκτεθειμένη ανά πάσα στιγμή σε δολιοφθορές (από τους κτηνοτρόφους μέχρι τους ιδιοκτήτες θερμοκηπίων κοκ.) ο συμβιβασμός με την πανίσχυρη τοπική μαφία είναι μονόδρομος.
Πιθανότητες επιτυχίας, δε, έχουν μόνον επιχειρήσεις με προσωπικό φερμένο από αλλού. Είναι τόσος ο τρόμος ώστε η τοπική αστυνομία είναι αδύνατον να επιχειρήσει χωρίς το προσωπικό της να θέσει σε κίνδυνο τις ζωές των οικογενειών του. Τώρα, αν υπάρχει και διαφθορά (γιατί να μην υπάρχει) στην τοπική αστυνομία, ακόμη χειρότερα...
@ Univers
Προσπάθησα να δώσω όσο πιο σύντομα μπορούσα την κατάσταση. Εμείς έχουμε απόψεις, κάνουμε χαριτωμενιές, γράφουμε καλαμπούρια. Κάποιοι μένουν εκεί. Και είναι πολλοί. Όλοι οι δήμοι και η μία κοινότητα του Ψηλορείτη έχουν τα ίδια προβλήματα. Ο τόπος τους είναι σπουδαίος. Τον καταστρέφουν μαζί με τις ζωές τους. Πρόπερσι φράξανε με συρματόπλεγμα το αόρι (βουνό, από το όρος) για να χωρίσουν τα βοσκοτόπια. Τέτοια καφρίλα. Σε λίγο θα φράξουν και τις πλατείες για να χωρίσουν τα καφενεία.
Δημοσίευση σχολίου
Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]
<< Αρχική σελίδα